Groninger als nieuwe president van de International Grieg Society

Tijdens een internationaal congres in het Noorse Bergen afgelopen weekend is de Nederlandse pianist Siebert Nix verkozen als nieuwe president van de International Grieg Society. Nix volgt de Engelse mezzosopraan Beryl Foster op.

Al meer dan dertig jaar geeft de Groningse pianist Siebert Nix zijn liefde voor de muziek van de Noorse componist Edvard Grieg vorm, bij vele optredens in Nederland en in het buitenland, samen met zijn vrouw Elles van der Heiden in het Grieg Pianoduo. Dit Nederlandse pianoduo gaf nieuwe internationale aandacht aan Griegs vierhandige pianorepertoire, ook in Griegs thuisland Noorwegen. Nix brengt daarbij ook de connectie met werken van componist Julius Röntgen, Griegs Nederlandse muzikale vriend, onder de aandacht. In 2002 heeft hij samen met Elles van der Heiden en Riekje Bloembergen de Grieg Stichting Nederland opgericht; hij is nog steeds actief als voorzitter van deze GSN. Een recente activiteit van de GSN was een succesvol Grieg Weekend waarin Griegs muziek voor strijkinstrumenten centraal stond.

“Het verder uitdiepen en optimaliseren van internationale contacten in het realiseren van de doelstelling van de International Grieg Society – en dat is kort samengevat de promotie van Griegs muziek bij het grote publiek, onderzoekers, docenten en uitvoerende musici – zie ik als grote uitdaging van deze eervolle functie”, zegt Nix.

Meer informatie bij Siebert Nix, telefoon 06 1318 2672, email siebertnix@home.nl, en bij de Grieg Stichting Nederland, p/a Peter Barthel, telefoon 06 1139 1826, email pdb@astro.rug.nl